Rammerne med billeder klippes ud og lægges i låget på en æggebakke. I skoven finder eleverne de ting de kan se billeder af.
Find ting i skoven eller parken
Opgaverne fokuserer på 2 forskellige ting. I den ene opgave lægges tingene i bunker efter begyndelsesbogstav. I den anden opgave lægges tingene i bunker efter antal stavelser.
Find det helt rigtige antal
Eleverne finder det antal af tingene læreren siger. Elevarkene har billeder af tingene de skal finde. På arkene kan man skrive om det rigtige antal blev fundet. Lærerarket indeholder liste på ting og antal til 4 elevark.
Find ting, skriv og tegn
Eleverne finder ting, siger ordet og skriver ordet. Der må gerne bruges børnestavning.
Opgaven sluttes med at eleverne tegner nogle af de ting, de har fundet.
Træer og blade i skoven
I opgaven blade og træer arbejdes der med bladenes forskellige facon og hvilke træer bladene kommer fra. Opgaven afsluttes med at billederne hænges op i klassen.
Opgaven er gruppearbejde. Eleverne finder blade og deler dem op i grupper. Eleverne taler om bladenes forskellighed og tegner de blade, der er flest og færrest af.
Ekstraopgaver med aktiviteter
Kortene med ekstraopgaverne klippes ud og lamineres. Eleverne trækker et kort og løser opgaven. Der er mulighed for at eleverne arbejder alene eller med en makker.
På jagt efter ord i ordklasser
Eleverne finder ord i deres omgivelser og arbejder med dem. Opgaverne hjælper eleverne med at se, hvor mange ord der findes omkring dem.
Navneord
Navneord i bestemt og ubestemt form
Eleverne finder navneord i verden omkring dem. Ordene skrives i bestemt og ubestemt form. Opgaverne kan også bruges som lektier, så eleverne finder navneord i hjemmet.
Navneords endelser i flertalsform
Navneord der bøjes i ubestemt flertal, kan have forskellige endelser. I denne opgave arbejdes der med disse forskellige endelser. Navneordene findes i verden omkring eleverne, både ude og hjemme.
Navneord og udsagnsord inddeles i grupper
Opgaverne kan bruges til udeskole eller i en gymnastiksal. Ordene klippes ud og sorteres i 2 bunker: En bunke med navneord og en bunke med udsagnsord. Placer 2 kasser til hver gruppe (fx. lågene fra kasser med kopipapir), med god afstand fra hinanden. Kasserne skal helst placeres så eleverne skal gå hen til dem. Eleverne inddeles i grupper eller arbejder i deres CL grupper. Først klippes ordene ud, derefter skal grupperne finde ud af om det er navneord eller udsagnsord og lægge ordene i de rigtige kasser. Efter at alle ordene er placeret i kasserne, flytter grupperne en tand til den ene side. Nu arbejder grupperne videre med en anden gruppes ord. Eleverne skal denne gang finde ud af om ordene er lagt i de rigtige kasser. Alle ord de mener er placeret forkert skal tages op af kassen, og de skal forklare hvorfor ordet var placeret forkert. Resten af klassen giver deres besyv med og ordene lægges nu i de rigtige kasser. Ordene kan også bruges som hente/liste diktat.
Stamme og endelse på navneord og udsagnsord
Ordene farves med lilla stamme og gul endelse. Derefter deles ordene i to bunker, en med navneord og en med udsagnsord. Man kan lime ordene op på plancher eller lægge dem i kasser. Opgaven sluttes med en gennemgang af ordene og eventuelle fejlplacerede ord flyttes.
Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.