Hvilke dyr har du set? -- Hvilke dyr bor der i ...?
Tegneopgave. Eleverne tegner de dyr de selv har set i den første kasse. I den anden kasse tegnes de dyr som bor i havet/Zoo osv.
Der arbejdes med forskellene på hvad man har set og hvad man ved.
Tegn og skriv om et fantasidyr
Eleverne opfinder et dyr som de tegner og skriver om.
Hvilket dyr kan du bedst lide?
Eleverne går rundt i klassen og spørger hvilke dyr klassekammeraterne bedst kan lide. Opgaven sluttes med, at der på klassen tales om hvilke dyr der er mest populære.
I opgaven arbejdes der med indsamling af data og statestik.
Mal dyrene i samme farve som deres begyndelsesbogstav
Quiz og byt
Hente liste diktat
I quiz og byt får eleverne hver et kort. De går rundt imellem hinanden i et lokale eller udenfor. Når en elev møder en anden, læser de kortet op på skift og svarer på spørgsmålet. Når begge elever har læst og svaret, bytter de kort og går videre.
Kortene placeres i 2-3 bunker i klassen. Eleven lister hen til en bunke tager et kort, læser kortet og lægger det tilbage. Derefter lister eleven tilbage til pladsen og skriver ordet i hæftet.
Stavekort
Stavekortene kan bruges som en pauseopgave. Eleverne arbejder sammen 2 og 2 eller i små grupper. Kortene lægges på bordet i en bunke med bagsiden opad. En elev trækker det øverste kort og læser ordet højt, den næste elev staver ordet. Kan eleven stave ordet, får eleven kortet. Kan eleven ikke stave ordet lægges det tilbage i bunken. Man kan også lade fagligt stærke elever hjælpe andre med denne leg. Så lægges de stavede ord i en fælles bunke.
Skriveark
Skriveark til faglitteratur
Når eleverne har læst en fagbog, kan de skrive, alt hvad de har lært på skrivearket. Find skriveark til faglitteratur og under Skriv løs ark
Beskriv i talebobler
Gæt et dyr
Ekstraopgaver
Sjove opgaver der kan bruges som mellemopgaver eller ekstraopgaver. Man kan evt. have en mappe med kopier af opgaverne, som eleverne selv kan hente, når de er færdige med deres arbejde. Opgaverne har løsningsark, så eleverne selv kan tjekke, om de er løst rigtigt.