Tillægsord (adjektiv) lægger sig til noget som det beskriver. Tillægsord lægger sig ofte til navneord og egennavne, men det kan også lægge sig til stedord. Tillægsord kan bøjes i 3 grader. Grundform, højere grad og højeste grad. Fx: Sød, sødere og sødest. Stor, større og størst.
Diverse opgaver med tillægsord
Lav ordene om til tillægsord
Eleverne laver ordene om til tillægsord ved at sætte -ig, -ing eller -som på ordene.
Beskriv med tillægsord
I denne opgave findes der tillægsord som beskriver tegningen, derefter skrives der sætninger hvor tillægsordene bruges.
Sorter tillægsordene i kasserne
Ordene klippes ud og limes ind i de rigtige kasser.
Ordkort tillægsord
Ordkortene bruges til træning af tillægsordene. Find flere ordkort under sproglig forståelse
Beskriv med tillægsord
Beskriv med tillægsord. Eleverne skriver alle de tillægsord de kan finde.
Gravemaskiner
Beskriv en frø
Beskriv en flagermus
Beskriv et sted med tillægsord
Se nøje på illustrationen og skriv alle de tillægsord der passer. Bedøm om det er negative, positive eller neutrale ord..
På jagt efter tillægsord
Eleverne finder tillægsord i deres omgivelser og der skrives sætninger med ordene. Opgaven giver eleverne en forståelse for at der er mange tillægsord omkring os.
Beskriv min ...
Der skal bruges fantasi til at beskrive ting. I opgaven kan eleverne forestille sig, hvordan deres dyr, drage o.s.v. skal se ud. Opgaven med katten kan printes ud i A3 og hænges op i klassen. Fælles på klassen kan der skrives ord på, så eleverne får en træning i opgaven. Lad opgaven hænge til inspiration, og lad evt. eleverne skrive flere ord på, når de kommer i tanke om nogle.
Find ord - tillægsord
Ordkort til stavetræning
Eleverne skriver 3 eller 5 ord som de vil arbejde med. Opgaverne kommer rundt om ordene på forskellige måder.
Ordkort til stavetræning af tillægsord. Eleverne arbejder med staveordet på 5 forskellige måder.
Henteliste ordkort
Denne aktivitet vækker som regel stor begejstring. Kortene lamineres og skæres ud. Jeg placerer kortene forskellige steder i lokalet. Eleverne skal nu liste hen og læse et kort, huske hvad der stod og hvordan det blev stavet, hvorefter de lister tilbage på deres plads og skriver ordet på kopiarket. Man kan differentiere ved at bruge lette og svære ord, eller lade nogle skrive sætninger med deres ord. Jeg har også ladet eleverne hente og skrive 3 ord, hvorefter de skulle skrive en sætning med ordene. Dette kræver at man bruger fantasien, hvilket kan være meget svært for nogle elever.
Kortene kan også bruges som stavekort. Eleverne arbejder sammen 2 og 2. Den ene elev læser et kort og den anden staver det. Når kortet er stavet rigtigt, beholder eleven det. Til sidst tælles kortene, og den elev med flest kort har vundet.